Правила за ползване на пасища, мери и ливади за 2024г.
- Последна промяна:
- Дата на създаване:
ПРИЛОЖЕНИЕ №2
ПРАВИЛА ЗА ПОЛЗВАНЕ НА МЕРИ, ПАСИЩА И ЛИВАДИ ОТ
ОБЩИНСКИЯ ПОЗЕМЛЕН ФОНД НА ОБЩИНА БАНСКО ЗА 2024 ГОДИНА
Правилата за ползване на мерите и пасищата на територията на Община Банско са изготвени, съгласно изискванията на Закона за собствеността и ползването на земеделските земи - чл.37о, ал.1, т.2 и съдържат:
- перспективен експлоатационен план;
- частите от мерите, пасищата и ливадите ,предназначени за общо и за индивидуално ползване, и тяхното разграничаване;
- частите от мерите и пасищата и ливадите, предназначени предимно за косене;
- прокари за селскостопанските животни до местата за паша и водопой;
- мерки за опазване, поддържане и подобряване на мерите, пасищата и ливадите, като почистване от храсти и друга нежелана растителност, противоерозионни мероприятия, наторяване, временни ограждения;
- ветеринарна профилактика;
- частите от мерите, пасищата и ливадите, предназачени за изкуствени пасища, за засяване на подходящи тревни смески;
- построяване на навеси;
- въвеждане и редуване на парцелно ползване на пасищни комплекси;
- охрана;
- режим на ползване, забрани и ограничения в зависимост от конкретните дадености по топографски, почвени, климатични и други физически условия, и на развитието на животновъдновъдството на територията на общината;
- карта за ползването на мерите, пасищата и ливадите по физически блокове, определени в Системата за идентификация на земеделските парцели.
І. ПЕРСПЕКТИВЕН ЕКСПЛОАТАЦИОНЕН ПЛАН ЗА ПАША
Цели на перспективния експлоатационен план са:
1. Дългосрочно опазване на пасищата в Община Банско и опазване на биологичното разнообразие, с цел преобръщане на негативните промени, причинени от несъобразена с възможностите на природата паша, от изоставяне на пасищата и използване на земите за други цели.
2. В дългосрочен план да се повиши капацитета за разработване и управление на агроекологични проекти. В тази връзка стопаните, кандидатстващи с проекти от програмата за развитие на селските райони /ПРСР/ да бъдат насърчавани да поддържат и възстановяват тревостоя.
3. Постигане на максимална ефективност при използване на мерите и пасищата и достигане на максималния възможен екологичен ефект при ефективно разходване на средствата, получени чрез финансовите стимули на Европейския съюз, предназначени за развитието на земеделието.
4. Създаване на модел за формиране на сдружения на земеделските стопани, които ще допринесат за по-нататъшното развитие и икономически растеж на районите с пасища.
5. При разпределяне на пасищата да се отдаде приоритет на земеделски стопанства с одобрени и изпълняващи в момента проекти за стабилизиране на икономическото състояние на земеделските стопанства и утвърждаване като фактор за развитие на животновъдството.
ІІ.ЧАСТИТЕ ОТ МЕРИТЕ, ПАСИЩАТА И ЛИВАДИТЕ, ПРЕДНАЗНАЧЕНИ ЗА ОБЩО И ИНИДИВИДУАЛНО ПОЛЗВАНЕ И ТЯХНОТО РАЗГРАНИЧАВАНЕ.
1. Пасищата, мерите и ливадите за индивидуално ползване от общинския поземлен фонд се отдават под наем или аренда по реда на чл. 24а, ал.6, т.4 от ЗСПЗЗ без търг или конкурс на собственици или ползватели на животновъдни обекти с пасищни селскостопански животни, регистрирани в Интегрираната информационна система на БАБХ, съобразно броя и вида на регистрираните животни, по цена, съгласно определеното средно годишно рентно плащане за землищата на община Банско, за предходната стопанска година. Пасища, мери и ливади от общинския поземлен фонд се предоставят под наем или аренда на лица, които нямат данъчни задължения, както и задължения към Държавен фонд "Земеделие", държавния поземлен фонд, общинския поземлен фонд и за земи по чл. 37в, ал. 3, т. 2.
2. Съгласно чл. 37и, ал. 3 от ЗСПЗЗ Общинският съвет определя с решение пасищата, мерите и ливадите за общо и индивидуално ползване. Списък на имотите за индивидуално ползване с категории и средните годишни рентни плащания за землището или за общината се обявява в община Банско и кметствата, и се публикува на интернет страницата на общината в срок до 1 март 2024год.
3.Съгласно чл. 37о, ал. 1,т. 1 от ЗСПЗЗ Общински съвет Банско определя с решение, прието с мнозинство от общия брой на съветниците: размера и местоположението на мерите и пасищата за общо и за индивидуално ползване .
4.Съгласно чл. 37о, ал.7 и ал. 8 от ЗСПЗЗ, Решението на общинския съвет е правно основание за общо ползване на мерите и пасищата за целите на чл. 41 от Закона за подпомагане на земеделските производители. Земеделски стопанин, включен в списъка може да получи заверено от кмета на общината или кметството копие на решението за определяне на ползването на мерите и пасищата.
6.Съгласно чл. 37и, ал. 4 от ЗСПЗЗ пасищата, мерите и ливадите се разпределят между правоимащите, които имат регистрирани животновъдни обекти в съответното землище, съобразно броя и вида на регистрираните пасищни селскостопански животни, в зависимост от притежаваните или ползвани на правно основание пасища, мери и ливади, но не повече от 15 дка за 1 животинска единица в имоти от първа до седма категория и/или до 30 дка за 1 животинска единица в имоти от осма до десета категория. На правоимащите лица, които отглеждат говеда с предназначение за производство на месо и животни от местни (автохтонни) породи, се разпределят до 20 дка за 1 животинска единица в имоти от първа до седма категория и до 40 дка за 1 животинска единица в имоти от осма до десета категория. На правоимащите лица, отглеждащи говеда за мляко или месо, овце и/или кози, одобрени за подпомагане по дейностите от подмерки "Плащания за преминаване към биологично земеделие" и "Плащания за поддържане на биологично земеделие", включени в направление биологично животновъдство, се разпределят имоти до 0,15 животинска единица на хектар, независимо от категорията на имотите.
7. В срок до 10.03.2024год. лицата подават заявление по образец, одобрен от министъра на земеделието и храните до кмета на община, към което прилагат документи .
8. Съгласно чл. 37и, ал. 6, 7, 8, 9 от ЗСПЗЗ при разпределяне на пасищата за индивидуално ползване, Кметът на общината назначава комисия, която определя необходимата за всеки кандидат площ по реда на чл.37и ал.4 от ЗСПЗЗ и разпределя имотите за всяко землище.
Комисията съставя протокол за окончателното разпределение на имотите при наличие на необходимите площи в срок до 1 май 2024год.
9. При недостиг на пасища, мери и ливади от общинския поземлен фонд в землището към разпределените по реда на ал. 6 имоти, съответната комисия извършва допълнително разпределение в съседно землище, което може да се намира в съседна община или област, и съставя протокол за окончателното разпределение на имотите в срок до 1 юни 2024 година. Този ред се прилага до изчерпване на имотите от общинския поземлен фонд или до достигане на нормата по ал. 4. Разпределението се извършва последователно в съседното землище, община и област. Протоколът по ал. 6 или по ал. 7 се обявява в кметството и се публикува на интернет страницата на общината и може да се обжалва по отношение на площта на разпределените имоти в 14-дневен срок пред Районния съд. Обжалването не спира изпълнението на протокола, освен ако съдът разпореди друго. При недостиг на пасища, мери и ливади от общинския поземлен фонд след разпределението по ал. 7 в съответното и съседни землища, по заявление от правоимащото лице в срок до 10 юни 2024 година, комисията по ал. 6 предоставя служебно на министъра на земеделието и храните или оправомощено от него лице протоколите по ал. 6 и/или ал. 7 и копие от заявлението за допълнително разпределение на имоти от държавния поземлен фонд.
10. Сключването на договори за наем или аренда за индивидуално ползване на пасищата, мерите и ливадите с минимален срок 5 /пет/ стопански години се извършва от Кмета на община Банско въз основа на протоколите на комисията по разпределение на свободните пасища, мери и ливади от Общинския поземлен фонд, след заплащане на наемната цена. Договорите съдържат данните по чл.37и , ал. 1, 4, 6 и 7 от ЗСПЗЗ и се регистрират в общинската служба по земеделие.
11. Общинският съвет Банско определя с решение пасищата, мерите и ливадите за общо и индивидуално ползване. Списък на имотите за индивидуално ползване с категории и средните годишни рентни плащания за землището или за общината се обявява в общината и кметствата и се публикува на интернет страницата на общината в срок до 10 март. След разпределението по чл. 37и, ал.6, ал.7 и ал.10 от ЗСПЗЗ, свободните пасища мери ливади от ОПФ се отдават чрез търг съобразно чл. 37и, ал. 13 и ал. 14.
12. Мерите, пасищата и ливадите от общинския поземлен фонд, за които са сключени наемни договори, не могат да се преотдават за ползване на трети лица.
13. Договорите за наем и аренда за индивидуално ползване могат да се прекратяват преди изтичането на срока и когато ползвателят:
13.1. по искане на ползвателя;
13.2. при промяна на условията по чл. 37и, ал. 4 от ЗСПЗЗ, а именно пасищата, мерите и ливадите се разпределят между правоимащите, които имат регистрирани животновъдни обекти в съответното землище, съобразно броя и вида на регистрираните пасищни селскостопански животни, в зависимост от притежаваните или ползвани на правно основание пасища, мери и ливади, но не повече от 15 дка за 1 животинска единица в имоти от първа до седма категория и/или до 30 дка за 1 животинска единица в имоти от осма до десета категория. На правоимащите лица, които отглеждат говеда с предназначение за производство на месо и животни от местни (автохтонни) породи, се разпределят до 20 дка за 1 животинска единица в имоти от първа до седма категория и до 40 дка за 1 животинска единица в имоти от осма до десета категория. На правоимащите лица, отглеждащи говеда за мляко или месо, овце и/или кози, одобрени за подпомагане по дейностите от подмерки "Плащания за преминаване към биологично земеделие" и "Плащания за поддържане на биологично земеделие", включени в направление биологично животновъдство, се разпределят имоти до 0,15 животинска единица на хектар, независимо от категорията на имотите. освен в случаите на настъпили форсмажорни обстоятелства, съгласно чл. 37л, ал.2, т.2 от ЗСПЗЗ.
13.3. не спазва условията за поддържане на земята в добро земеделско и екологично състояние, определени по реда на чл. 42 от Закона за подпомагане на земеделските производители.
14. В договорите за наем и аренда се предвижда увеличаване на наемната или арендната цена с официалния инфлационен индекс на потребителските цени, публикуван от Националния статистически институт.
15. Съгласно чл. 37и, ал.13 от ЗСПЗЗ останалите свободни пасища, мери и ливади от общинския поземлен фонд се отдават под наем или аренда чрез търг, в който се допускат до участие само собственици на пасищни селскостопански животни, регистрирани в регистрирани в Интегрираната информационна система на БАБХ. Търговете се провеждат от кмета на общината. Договорите се сключват за една стопанска година.
16. Съгласно чл. 37и, ал.14 от ЗСПЗЗ, останалите след провеждане на търга по ал. 13 свободни пасища, мери и ливади се отдават чрез търг на собственици на пасищни селскостопански животни и на лица, които поемат задължение да ги поддържат в добро земеделско и екологично състояние, по ред, определен в Правилника за прилагане на закона. Договорите се сключват за една стопанска година.
ІІІ. ЧАСТИТЕ ОТ МЕРИТЕ, ПАСИЩАТА И ЛИВАДИТЕ ПРЕДНАЗНАЧЕНИ ПРЕДИМНО ЗА КОСЕНЕ.
Земеделските стопани, които поддържат постоянно затревените площи чрез косене трябва да спазват следните правила:
1.Да извършват първата коситба в равнинните райони от 15 юни до 15 юли, а в планинските райони в периода 30 юни до 15 август;
2.Да извършват косенето ръчно или с косачки за бавно косене, като косят от центъра към периферията, а когато това не е възможно - от единия край към другия, като използват ниска скорост.
3.Подпомаганите лица могат да извършват свободна паша на животни след последната коситба, с изключение на горските ливади, като спазват гъстота на животните до 1,5 ЖЕ/ха.
ІV. ПРОКАРИ към местата за паша и водопой на селскостопанските животни се определят от кметовете и кметските наместници на населените места със заповед, като се ползват съществуващите полските пътища.
V. МЕРКИ ЗА ОПАЗВАНЕ, ПОДДЪРЖАНЕ И ПОДОБРЯВАНЕ НА МЕРИТЕ, ПАСИЩАТА И ЛИВАДИТЕ , КАТО ПОЧИСТВАНЕ ОТ ХРАСТИ И ДРУГА НЕЖЕЛАНА РАСТИТЕЛНОСТ, ПРОТИВОЕРОЗИОННИ МЕРОПРИЯТИЯ, НАТОРЯВАНЕ, ВРЕМЕННИ ОГРАЖДАНИЯ.
А.Мерки по спазване на националните стандарти:
Стандартите за поддържане на добро земеделско и екологично състояние ( ДЗЕС ) са част от системата за предварителни условия (чл.12 от Регламент (ЕС) 2021/2115 на Европейския парламент и на Съвета от 2 декември 2021 година), която има за цел да допринесе за развиването на устойчиво селско стопанство чрез по-добра осведоменост на бенефициерите относно необходимостта от зачитане на тези стандарти
При ползване на мерите, пасищата и ливадите е необходимо да се спазват Националните стандарти за поддържане на земята в добро земеделско и екологично състояние, определени със Заповед № РД-09-122/23.02.2015 г. на Министъра на земеделието и храните, а именно:
Национален стандарт 1.
Забранява се използването на минерални и органични азотсъдържащи торове в буферните ивици:
- с ширина минимум 5 метра на равнинни площи, по протежение на повърхностни водни обекти (реки, потоци, канали, езера,);
- с ширина минимум 10 метра на равнинни площи при торене с течна фракция на оборския тор;
- с ширина минимум 10 метра при торене на площи с наклон;
- с ширина минимум 50 метра при торене на площи с остър наклон.
Национален стандарт 2.
При използване на вода за напояване, земеделският стопанин трябва да притежава съответния документ за право на ползване (разрешително, договор и др.).
Национален стандарт 3.
Забранява се пряко и непряко отвеждане на вещества от Списък I и Списък ІI в подземните води (Приложение към НС 3 към Заповед № РД -09-122, София, 23.02.2015 год.).
Национален стандарт 4.
В земеделското стопанство с уникален идентификационен номер и обработваеми площи над 5 ха е задължително в общата сеитбооборотна площ да се включат минимум 30% култури със слята повърхност, с изключение на площи за производство на тютюн.
Национален стандарт 5.
За ограничаване на ерозията на площи с наклон се прилага:
- за обработваеми земи - обработката на почвата се извършва перпендикулярно на склона или по хоризонталите;
- за трайни насаждения - укрепване на междуредията чрез затревяване частично/пълно, или засяване/засаждане с други култури, и/или обработката на почвата се извършва перпендикулярно на склона или по хоризонталите.
Национален стандарт 6.
Забранява се изгарянето на стърнищата.
Национален стандарт 7.
Задължително е да се запазват и поддържат съществуващите:
- полски граници (синори) в блока на земеделското стопанство и/или земеделския парцел;
- съществуващите трайни тераси в блока на земеделското стопанство и/или земеделския парцел;
- постоянни пасища, мери и ливади от навлизането на нежелана растителност - орлова папрат (Pteridium aquilinum), чемерика (Veratrum spp.), айлант (Ailanthus altissima) и аморфа (Amorpha fruticosa);
- живи плетове и дървета, които не се отрязват по време на размножителния период и периода на отглеждане при птиците (от 1 март до 31 юли).
Националните стандарти за добро земеделско и екологично състояние (ДЗЕС) на земята са задължителни за изпълнение от всички земеделски стопани, собственици и/или ползватели на земеделски земи, които са бенефициенти по:
- директните плащания;
- чл. 46 и чл. 47 от Регламент (ЕС) № 1308/2013 на Европейския парламент и на Съвета от 17 декември 2013 година за установяване на обща организация на пазарите на селскостопански продукти и за отмяна на регламенти (ЕИО) № 922/72, (ЕИО) № 234/79, (ЕО) № 1037/2001 и (ЕО) № 1234/2007;
- следните мерки от Програмата за развитие на селските райони (2014-2020): Агроекология и климат; Биологично земеделие; Плащания по „НАТУРА 2000“ и Рамкова директива за водите; Плащания за райони с природни или други специфични ограничения.
Националните стандарти за добро земеделско и екологично състояние на земята не отменят задълженията на собствениците или ползвателите на земеделски земи по Закона за опазване на земеделските земи, Закона за собствеността и ползването на земеделските земи и други нормативни актове.
Б. Мерки за опазване, поддържане и подобряване на мерите, пасищата и ливадите.
1. Да не се допуска строителство в мерите, пасищата и ливадите без промяна на предназначението им с решение на Общински съвет.
2. При построяване на навеси следва да се спазват разпоредбите на Закона за устройство на територията и Закона за опазване на земеделски земи.
3. Да не се разорават и превръщат в обработваема земя – нива.
4. Кметът /кметският наместник/ на населеното място и специализираните органи да осъществяват контрол за провеждането на мероприятията по осигуряване на пожарна безопасност в пасищата, мерите и ливадите. Мероприятията по осигуряване на пожарна безопасност се извършва от и за сметка на ползвателите при сключен договор за ползването им.
5. Почистване от камъни:
- при равни терени почистването да се извършва ръчно, като се събират на купчинки и след това се изнасят;
- при стръмни и застрашени от ерозия терени събраните камъни се подреждат на кордони-тераси по хоризонталите на релефа на разстояние от 20 до 100 м.
6. Възстановяване на изоставени пасища (чрез умерена паша или косене).
7. Почистване от храсти:
- чрез целенасочена паша;
- механично почистване чрез изрязване.
8. Борба с плевелната растителност:
- чрез навременна коситба;
- регулирана паша;
- окосяване на неопасаната трева.
9. Регулиране на водния режим при заблатени площи:
- чрез диги, или мрежа от открити канали за отводняване за ускоряване на повърхностния отток.
В. Мерки свързани с пашуването.
1. При свободна паша се спазват следните основни положения:
- Начало на пашата – в края на фазата на бретене на тревните култури при височина на тревостоя 8-10 см. за овцете и на 15 см. – за крави;
- Да не се допуска паша на животните през ранна пролет и късна есен;
- При силно охрастени пасища да се прилага т. н. целенасочена паша в началото на вегетацията;
- Да не се допуска струпване на животните на едно и също място, за да се избегне селективното изпасване.
2. Комбинирано използване -сенокосно и пасищно:
- Редуване по години;
- Двуполна система, при която площа се разделя на две части, в едната се пасе до края на юли, а в другата се коси, след което начина на ползване на парцели се сменя.
VІ. ВЕТЕРИНАРНА ПРОФИЛАКТИКА
Схемите за ветеринарна профилактика и надзор на заразните заболявания, с цел гарантиране на благополучен здравен статус на отглежданите на територията на страната животни са посочват в Държавната профилактична програма /ДПП/ за задължителните мерки за профилактика и борба срещу болестите по животните през 2024г., съгласно чл. 118, ал. 1 от Закона за ветеринарномедицинската дейност.
Изпълнението на ДПП гарантира опазването на здравето на животните от заразни болести и здравето на хората от зоонози /болести общи за човека и животните/.
При поява на заразна болест Изпълнителният директор на Агенцията по безопасност на храните издава заповед, с която определя мерките за ограничаване и ликвидиране на болестта. Постоянно действащите към Областните управители и кметства на общини епизоотични комисии предприемат действия за изпълнение и контрол на взетите мерки за предотвратяване или ликвидиране на заболяването до стабилизирането на обстановката. В зависимост от епизоотичната обстановка се провеждат мероприятия за обезвреждане на околната среда, химизация на биотопи, почистване и райониране на пасищата, хигиенизиране на водопои или налагане на забрана върху използването им при необходимост. В обявените огнища на заразни болести се провеждат задължителни /текущи и заключителни/ дезинфекции, дезинсекции и дератизации /ДДД/ предвидени в съответната наредба.
Съгласно чл. 108, ал. 1 от ЗВД средствата за покриване на разходите, свързани с епизоотични рискове, ежегодно се осигуряват целево от републиканския бюджет.
VІІ.ЧАСТИТЕ ОТ МЕРИТЕ, ПАСИЩАТА И ЛИВАДИТЕ, ПРЕДНАЗНАЧЕНИ ЗА ИЗКУСТВЕНИ ПАСИЩА, ЗА ЗАСЯВАНЕ С ПОДХОДЯЩИ ТРЕВНИ СМЕСКИ
При необходимост, частите от мерите и пасищата, предназначени за изкуствени пасища да се засяват с подходящи тревни смески.
VІІІ. ПОСТРОЯВАНЕ НА НАВЕСИ.
Строителство в земеделските земи без промяна на предназначението им може да се извършва за оранжерии и за обекти, чиито функции са свързани със земеделското предназначение на земята - при условия и по ред, определени с наредба на министъра на земеделието и храните и министъра на регионалното развитие и благоустройството.
Построяването на навеси и построики в пасища, мери и ливади се извършва съгласно изискванията на Наредба № 19 от 25 октомври 2012 година за строителство в земеделски земи без промяна на предназначението им и Закона за опазване на земеделските земи.
ІХ. ВЪВЕЖДАНЕ И РЕДУВАНЕ НА ПАРЦЕЛНО ПОЛЗВАНЕ НА ПАСИЩНИ КОМПЛЕКСИ.
При свободна паша се спазват следните основни положения:
1. Начало на пашата – в края на фазата на бретене на тревните култури при височина на тревостоя 8-10 см. за овцете и на 15 см. – за крави;
2. Да не се допуска паша на животните през ранна пролет и късна есен;
3. При силно охрастени пасища да се прилага т. н. целенасочена паша в началото на вегетацията;
4. Да не се допуска струпване на животните на едно и също място за да се избегне селективното изпасване.
При регулирана паша се прави парцелиране при спазване на следните основни положения:
1. Броя на животните да се съобрази с продуктивното състояние на пасището;
2. Брой, големина и форма на парцелите зависят от периода на възстановяване на тревостоя – при сухи условия броя им е от 10 до 17дни, а при поливни 5-10 дни;
3. Пашата започва при достигане на пасищна зрялост на тревите;
4. Животните престояват във всеки парцел до 6 дни;
5. Пашата приключва при използване на 75% от тревостоя;
6. След всяко използване на парцела се почива 20-30 дни при поливни условия и 40-50 дни при сухи условия.
При комбинирано използване - сенокосно и пасищно:
1. Редуване по години;
2. Двуполна система, при която площта се разделя на две части - в едната се пасе до края на юли, а в другата се коси, след което начина на ползване на парцели се сменя.
Х. ОХРАНА
Ползвателите на мерите, пасищата и ливадите от Общинския поземлен фонд организират охраната на ползваните от тях имоти, включени в договора за наем и за които са поели задължението да ги поддържат в добро земеделско и екологично състояние.
ХІ. РЕЖИМ НА ПОЛЗВАНЕ, ЗАБРАНИ И ОГРАНИЧЕНИЯ В ЗАВИСИМОСТ ОТ КОНКРЕТНИТЕ ДАДЕНОСТИ НА ТОПОГРАФСКИ, ПОЧЕВЕНИ, КЛИМАТИЧНИ И ДРУГИ ФИЗИЧЕСКИ УСЛОВИЯ, И НА РАЗВИТИЕТО НА ЖИВОТНОВЪДСТВОТО НА ОБЩИНАТА.
Собствениците и ползвателите на земеделските земи носят отговорност за съответствието с хигиенните норми на произвежданата растителна или животинска продукция от земеделската земя и вредите, нанесени на земеделските земи, притежавани от другите собственици, а също така и за увреждане на качеството на повърхностните и подпочвените води.
Собствениците и ползвателите на земеделските земи имат право на данъчни и кредитни преференции, когато прилагат:
1. задължителните ограничения при ползване на земеделските земи;
2. препоръките по опазване на почвената покривка и присъщите й екологични функции;
3. противоерозионната агротехника;
4. системите на органично земеделие и земеделие с редуцирано използване на хербициди, пестициди и изкуствени торове;
5. проектите за възстановяване и подобряване на продуктивните качества на земеделските земи.
Физическите и юридическите лица носят отговорност, ако с действията си увреждат качеството или екологичните функции на земеделските земи.
Забранява се:
1. употребата на пестициди, минерални, листоподхранващи и микроторове, както и на биологично активни вещества, които не са получили биологична и токсикологична регистрация от специализираните комисии и съвети към Министерството на земеделието и храните, Министерството на здравеопазването и Министерството на околната среда и водите;
2. изгарянето на стърнищата и други растителни остатъци в земеделските земи;
3. използването на органични утайки от промишлени и други води и битови отпадъци за внасяне в земеделските земи без разрешение от специализираните органи на Министерството на земеделието, храните и горите;
4.унищожаването или промяната на изградени противоерозионни и хидромелиоративни съоръжения без изрично съгласие на съответните държавни органи;
5. превръщането на пасища, мери и ливади в обработваеми земи;
6. коситба в размножителния период на птиците;
Не могат да се използват за напояване води, които съдържат вредни вещества и отпадъци над допустимите норми.
Организациите, които стопанисват и доставят води за напояване, извършват периодично проверки за качеството на водите и в случаите, когато се установят вредни вещества и остатъци над пределно допустимите норми, уведомяват ползвателите и спират подаването на водата до възстановяването на нейното качество. Ползвателите на водите за периода на спиране имат право да искат обезщетение за претърпени вреди и пропуснати ползи по исков ред.
Ползвателите на общински мери, пасища и ливади се задължават:
1. Да почистват постоянните пасища, мери и ливади от нежелана храстовидна растителност и да провеждат борба с плевели и устойчиви растителни видове.
2. Да не променят предназначението на пасищата, мерите и ливадите, да не ги разорават и да не ги използват за не земеделски нужди.
3. Да не допускат замърсяването им с битови, строителни, производствени, опасни и други отпадъци.
4. Да не се палят сухи треви и храсти в пасищата, мерите и ливадите. Ползвателите на земеделски земи носят отговорност за изгарянето на стърнища и други растителни отпадъци на земеделската земя и са длъжни да участват при гасенето им.
5. Да окосяват пораснала не изпасаната трева.
6. При необходимост да извършват пръскане със съответните разрешени препарати за обезпаразитяване и наторяване. Да не ги наторява с изкуствени торове и с утайки от пречистени отпадни води.
7. Да районират пашата, така че да се избягва преизпасването на тревостоя.
8. Да не се извършва паша нощем и без пастир.
9. Да не се извършва паша в горите граничещи с пасищата.
10. Да не се допуска лагеруване на домашни животни в пасищата, мерите и ливадите.
11. Да не извършват сеч на намиращите се върху отдадените под наем пасища, мери и ливади отделно стоящи или групи дървета, без разрешение от оторизираните с това органи.
12. Да ги опазват от ерозиране, заблатяване, засоляване.
13. Да не изграждат постройки с траен статут в пасищата, мерите и ливадите.
14. Да не ги преотстъпват за ползване на трети лица.
15.Лично да съпровождат стадото по пътя до пасището и се грижат за него в пасището, или да ангажират и изрично посочат друго лице, което за извършва това от тяхно име и за тяхна сметка.
16. При агротехнически мероприятия, като подсяване, торене, борба с плевелната растителност, отводняване и напояване, както и построяването на навеси се съгласуват с общинска администрация, а мероприятията почистване от камъни и почистване от храсти с кмета или кметския наместник на населеното място.
17. Да заплащат в срок годишния наем за пасищата, мерите и ливадите.
18. Да не допускат по никакъв начин навлизането на животните им в земеделски земи на други лица, освен в собствените и наетите.
ХІІ. Карта за ползването на мерите и пасищата по физически блокове, определени в Системата за идентификация на земеделските парцели
При необходимост физическите блокове, определени в Системата за идентификация на земеделските парцели, могат да се проверят в Общинска служба „Земеделие” Банско.
За неуредени в настоящите правила въпроси се прилагат реда и правилата на Закона за собствеността и ползването на земеделските земи и действащото законодателство на Република България.